Noul muzeu Acropolis din Atena

Noul muzeu Acropolis din Atena: acolo unde arta atinge sublimul

GEZE contribuie în acest sens

Cine nu îl recunoaşte imediat ca simbol al capitalei elene şi „Lăcaş al Zeilor” – Acropolis-ul, sus pe dealul Atenei, cu templul Parthenon reconstruit? „Camera fecioarei” a zeiţei oraşului Pallas Athena Parthenos şi simbol al democraţiei.

Dacă vă aflaţi în galeria Parthenon din etajul superior al muzeului Acropolis şi vă bucuraţi de panorama către Acropole şi templul Parthenon, locul de origine al exponatelor, totul devine clar. Noua construcţie impozantă se va număra în curând printre cele mai mari atracţii ale Atenei, nu numai datorită comorilor sale arheologice inegalabile, ci şi datorită trăsăturilor sale arhitectonice. A durat mai mult de treizeci de ani până când viziunea unui muzeu ca „urmaş al templului Parthenon” s-a materializat. Proiectat de arhitectul elveţian Bernard Tschumi, noul muzeu Acropolis a fost inaugurat anul trecut, după o durată de construcţie de aproape unsprezece ani.

Arhitectura clădirii muzeului rezidă în lungimea sa unică. Săpăturile arheologice din teren trebuiau să rămână vizibile, astfel încât au fost integrate în noua clădire. Muzeul se sprijină pe 94 de piloni, permiţând prin podeaua din sticlă masivă vizualizarea permanentă a structurilor vechii Atene.

Deplasarea frizei Parthenonului a reprezentat una dintre cele mai mari provocări ale noului muzeu. Soluţia arhitecţilor de deplasare a frizei determină structura întregii clădiri. De la subsol până la al treilea şi ultimul etaj, este traversat de un bloc de beton dreptunghiular cu rol de nucleu funcţional. În galeria Parthenonului, chiar în partea superioară, blocul constituie pereţii unei încăperi ai templului. Pereţii au aceeaşi dimensiune şi lungime ca spaţiul interior al templului Parthenon. Friza incompletă a Parthenonului se decalează pe pereţii exteriori ai blocului, pe întreaga sa lungime de 160 de metri. Piesele care lipsesc din sculpturile din relieful frizei, pentru care s-au rezervat propriile spaţii, se găsesc în British Museum din Londra.

Împreună cu faţada din sticlă, structura galeriei Parthenon îndeplineşte cea mai importantă cerinţă arhitectonică a beneficiarului clădirii pentru noul muzeu şi anume îmbinarea optică între exponate şi templul Partenon aflat la o distanţă de 300 de metri pe Acropolis.

Funcţionalitate, siguranţă şi design cu uşile şi tehnologia de siguranţă de la GEZE. Funcţionalitatea inovatoare, performanţa şi design-ul de excepţie al uşilor şi al sistemelor de siguranţă de la GEZE subliniază arhitectura noului muzeu Acropolis şi asigură confortul necesar al uşilor şi siguranţa oamenilor şi a clădirilor. Exact ceea ce trebuie pentru această arhitectură sofisticată – sau mai bine al acestei întregi opere de artă – sunt amortizoarele hidraulice integrate Boxer de la GEZE, care se utilizează în variante diferite la 135 de uşi. Amortizoarele „Boxer” sunt integrate complet în foaia uşii. Datorită unei şine de glisare, care este vizibilă numai cu uşa deschisă, design-ul uşii este cursiv. Funcţionalitatea amortizoarelor hidraulice integrate este „împachetată” pe cât de practic, pe atât de discret şi elegant.

Şaizeci de uşi antifoc şi antifum cu două canaturi au fost dotate cu amortizoare hidraulice GEZE TS 4000 E-IS cu control secvenţial al închiderii hidraulic integrat. În caz de incendiu sau de pană de curent, dispozitivul de blocare în poziţia deschis se dezactivează, iar uşa se închide automat şi sigur. Controlul secvenţial al închiderii integrat garantează că ambele canaturi de uşă se închid perfect după utilizare – de exemplu în cazul persoanelor în curs de evacuare –, iar uşa poate îndeplini din nou funcţia de uşă de delimitare a incendiului.

Siguranţa în forme frumoase a uşilor de evacuare este oferită de barele de panică GEZE, cu care au fost dotate cincizeci de uşi de evacuare. Prin design-ul lor elegant şi discret, acestea se integrează armonios în ansamblul arhitecturii construcţiei muzeului. În caz de incendiu, canaturile uşii se deschid imediat prin apăsarea butonului de panică.